Awatar użytkownika
i.maliszewski
-#Moderator
Posty: 1908
Rejestracja: ndz 16 kwie, 2006

Ćwiczenia dla palców obu rąk

pn 18 gru, 2006

ĆWICZENIA - proszę dokładać :D


NOŻYCZKI ROZBIEŻNE
Prawą rękę ustawiamy na klawiaturze kładąc pierwszy palec na
środkowym c, a pozostałe cztery na kolejnych białych klawiszach
biegnących w górę (d, e, f, g). Lewa ręka pokrywa te same 5
dźwięków (od c do g) leżące w bezpośrednio niższym rejestrze
(choć odwrotnymi palcami).

Obrazek


_________ lewa ręka __________________________ prawa ręka


Ćwiczenie tej wersji „nożyczek” polega na równoczesnym graniu
tymi samymi palcami obydwu rąk. Zauważmy, że choć obie ręce
leżą na tych samych dźwiękach i używają do gry tych samych
palców, to jednak tworzyć się będą różne współbrzmienia.
Na przykład grając sekwencję 1–2 (pierwszy palec naprzemiennie
z drugim) usłyszymy w prawej ręce dźwięki c-d, a w lewej g-f.
Dzieje się tak oczywiście dlatego, że nasze ręce są swymi
lustrzanymi odbiciami (fakt pozornie błahy, ale w grze na
fortepianie ma daleko idące konsekwencje).
Nasze palce poruszają się tu w odwrotnych kierunkach i taki
sposób grania będziemy nazywać rozbieżnym.
Jak zwykle koncentrujemy się głównie na grze z zamachu palca,
ułożeniu dłoni, rozluźnianiu przegubu itd. (inaczej wszystkie te
ćwiczenia tracą sens).


WYCIERACZKI
Prawą rękę ustawiamy na klawiaturze jak w poprzednim ćwiczeniu
(od c do g). Gramy sekwencję złożoną z następstwa palców:
1-2-3-4-5-4-3-2-1 (czyli tam i z powrotem – podobnie jak
samochodowe wycieraczki). Dokonujemy ewentualnej korekty
prawidłowego ułożenia dłoni i palców i przesuwamy rękę o 1
klawisz w górę. Powtarzamy sekwencję (teraz na dźwiękach
od d do a), poprawiamy dłoń, przesuwamy rękę w górę i tak dalej
– aż do osiągnięcia tego samego zakresu dźwięków co na
początku (czyli od c do g), ale w bezpośrednio wyższym rejestrze.
Teraz gramy tą samą figurę, ale na odwrót
(kolejność palców: 5-4-3-2-1-2-3-4-5), dokonujemy korekty dłoni,
przesuwamy rękę o 1 klawisz w dół i powtarzamy opisane
czynności, póki nie powrócimy do punktu wyjścia.
Następnie całe ćwiczenie wykonujemy lewą ręką.
Ją również ustawiamy jak w „nożyczkach” (patrz diagram).
Gramy identyczną sekwencję, lecz w odwrotnym kierunku
(palce: 1-2-3-4-5-4-3-2-1), poprawiamy dłoń, przesuwamy rękę
o 1 klawisz w dół (!) kładąc ją na klawiszach b-f, wykonujemy
kolejną sekwencję i tak przesuwamy się, aż nasze palce obejmą
zakres dźwięków c-g w niższym rejestrze.
Teraz ponownie odwracamy figurę (palce: 5-4-3-2-1-2-3-4-5) i
wracamy do góry. Jak widać ćwiczenie lewej ręki jest identyczne z
prawą, tyle że przebiega w odwrotnym kierunku (z powodu
lustrzanej symetrii rąk). Grając tą wprawkę staramy się, aby
wszystkie dźwięki były jak żołnierzyki w szeregu – równe sobie
zarówno pod względem dynamicznym (czyli głośności), jak i
rytmicznym (czyli czasu trwania). Wystrzegamy się szybkiego
grania zastępując je starannymi zamachami palców (co nie
oznacza trzymania ich w górze). Zwracamy również uwagę na
piąty palec – on również powinien być lekko zaokrąglony i
uderzany czubkiem (błędy polegające na jego prostowaniu są
powszechne). Oczywiście dalej obowiązują (i będą obowiązywać
już zawsze) wszystkie wcześniejsze zalecenia.


NOŻYCZKI RÓWNOLEGŁE
Obie ręce ustawiamy na klawiaturze w taki sam sposób jak w „nożyczkach” rozbieżnych.
Ćwiczenie różni się tym, że teraz nie będziemy grać tymi samymi palcami, lecz tymi samymi dźwiękami.
Z powodu lustrzanej symetrii rąk przyjdzie nam używać w jednej ręce innych palców niż w drugiej.
Na przykład sekwencję dźwięków c-d będziemy wykonywać prawą ręką palcami 1-2, a lewą 5-4.
W ten sposób (czyli grając kilkakrotnie obydwa dźwięki na przemian) realizujemy wszystkie możliwe sekwencje
(a więc: c-d, c-e, c-f, c-g, d-e, d-f, d-g, e-f, e-g, f-g).
Pozostałe aspekty pozostają bez zmian.

WYCIERACZKI ROZBIEŻNE
Ćwiczenie to wykonujemy analogicznie jak w poprzednim etapie, ale obiema rękoma naraz.
Widzimy, że choć gramy tymi samymi palcami, to jednak różnymi dźwiękami i w przeciwnych kierunkach (czyli rozbieżnie).
Po wykonaniu pierwszej sekwencji (palce: 1-2-3-4-5-4-3-2-1) prawą rękę przesuwamy
o jeden klawisz w górę, a lewą o jeden w dół (a więc znów rozbieżnie).
Po osiągnięciu skrajnych rejestrów (czyli po 8 sekwencjach) odwracamy figurę i wracamy do punktu wyjścia
(teraz, rzecz jasna, przesuwając ręce w sposób zbieżny).

WYCIERACZKI RÓWNOLEGŁE
Wprawkę tą wykonujemy podobnie jak w poprzednim etapie, ale
w ruchu równoległym. Oznacza to, że kierunki będą się zgadzać,
ale palce już nie. Tak więc na początku obie ręce grają sekwencję
dźwięków c, d, e, f, g, f, e, d, c (aby to wykonać w prawej ręce
użyjemy palców: 1-2-3-4-5-4-3-2-1,
a w lewej odwrotnie: 5-4-3-2-1-2-3-4-5).
Po ewentualnej korekcie prawidłowej pozycji dłoni przesuwamy ręce o klawisz w górę,
gramy kolejną sekwencję (dźwięki d, e, f, g, a, g, f, e, d) i
powtarzamy tą czynność aż do osiągnięcia wyższego rejestru
dźwięków w zakresie od c do g. Następnie odwracamy figurę
grając sekwencję g, f, e, d, c, d, e, f, g i stopniowo ją obniżając
powracamy do pozycji wyjściowej.

=============================================


Obrazek - prawa rączka :)
**********************Obrazek
Obrazek - lewa rączka :)
Ostatnio zmieniony śr 17 wrz, 2008 przez i.maliszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeśli ktoś Ci pomógł [you], to aby mu podziękować kliknij na znaczek POMÓGŁ pod jego odpowiedzią na Twoje pytanie :tak:
Obrazek

Lukasc
Szeregowy
Posty: 4
Rejestracja: sob 13 wrz, 2008

wt 16 wrz, 2008

Mam pytanie- co jeszcze warto ćwiczyć REGULARNIE, oprócz w.w. ćwiczeń? Ma ktoś jeszcze jakieś sugestie? Generalnie stawiam sobie za cel- GRAĆ ZE SŁUCHU.
Ostatnio zmieniony wt 16 wrz, 2008 przez Lukasc, łącznie zmieniany 1 raz.
Lukasc

Awatar użytkownika
Grzegorz
Sierżant
Posty: 79
Rejestracja: ndz 29 sty, 2006

wt 14 paź, 2008

Radzę trochę nut się nauczyć. Potem jest dużo łatwiej, nawet ze słuchu.
Grzegorz 367
Roland G 800

Wróć do „Klawisze - keyboardy, syntezatory i stage piana”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości